Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o emocjach? Oto kilka podpowiedzi.
Na początek możemy usiąść w kręgu i poprosić klasę, aby każdy wybrał ikonkę emocji, która najbardziej odpowiada jego dzisiejszemu nastrojowi. Tutaj korzystałam z zasobów Kreatywnej Pedagogiki . Następnie prosimy, aby każdy z grupy znalazł w klasie osobę, która wzięła dokładnie tę samą minę. Dzieci łączą się w pary/grupy i mają 5 minut na rozmowę. Co takie stało się ostatnio, że ja i ty, np. jesteśmy smutni/ lub radośni/ a może czego się boimy?
Symbole emocji (Kreatywna Pedagogika) |
Następnie nauczyciel prezentuje klasie obraz autorstwa Honore'a Daumier'a. Przedstawia on aż 35 głów, a każda twarz wyraża jakąś emocję. Czy klasa jest w stanie przyporządkować do niego aż 35 emocji? Kto ma pomysł, niech zapisze go tablicy lub przyklei do niej samoprzylepną kartkę z odpowiedzią. Teraz następuje krótka dyskusja. Które emocje są dobre,a które złe? Sądzę, że młodsze dzieci stereotypowo będę mówiły, że smutek i złość to złe emocje, a radość to dobra emocja. Nauczyciel jednak musi uważnie przysłuchiwać się dyskusji i zaznaczyć, że nie ma dobrych i złych emocji. Od nas zależy jednak, co z daną emocją zrobimy. Czy jeżeli jakaś sytuacja wywołała w nas złość, to ja tą złość podtrzymam i wyżyję się na koledze? To już byłaby agresja - czyli czyn. Zwróćmy na to uwagę. Każdy ma prawo się złościć, nie jest to niczym złym, ale nie można wtedy być agresywnym.
Źródło: https://www.wikiart.org/en/honore-daumier/meeting-of-thirty-five-heads-of-expression |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz