O błędach na wychowawczej.

Jutro mam zamiar porozmawiać z dziećmi o błędach. Zainspirowała mnie do tego p.Dorota Kujawa-Weinke i p. Anna Konarzewska. Postanowiłam zrobić recykling treści, dodać coś od siebie i ... spotkać się z czwartoklasistami. Jaki jest plan?

1. Podzielę klasę na grupy (pokoje w Zoomie). Zadaniem każdego zespołu będzie rozmowa na temat gaf, wpadek i błędów. Chciałabym aby padły różne skojarzenia związane z tematem. Od śmiesznych sytuacji do smutnych i wstydliwych momentów, kiedy zostaliśmy skrytykowani za błąd. 

2. Po rozmowie w pokojach, spotykamy się na stronie głównej i wymieniamy opowieściami. Ja też dodaję coś od siebie. Dzielę się doświadczeniem. 

3. Czytam dwie dwie, trzy krótkie historie ludzi, którzy popełnili błąd, a wynikło z tego coś dobrego. Dyskutujemy na temat tych sytuacji. 

Levi Strauss pojechał do Kalifornii, aby szukać złota i tym sposobem się wzbogacić. Nie był jednak dobrym górnikiem, więc zamiast szukać złota, zaczął szyć górnikom spodnie z płótna, co zaowocowało sukcesem. Zapewne słyszałeś o dżinsach Levi Strauss.

Thomas Edison popełnił ponad dziesięć tysięcy błędów, zanim wynalazł żarówkę, którą zaczęła produkować jego firma, General Electric.


Michael Jordan jest znany z powiedzenia: W mojej karierze nie trafiłem ponad 9000 rzutów. Przegrałem ponad 300 meczy. 26 razy wykonywałem decydujący rzut i nie trafiłem. Wiele, wiele razy odnosiłem porażki w życiu. I dzięki temu wszystkiemu odniosłem sukces.

4. Czytam dzieciom zabawną historię, lecz z przesłaniem. Jak zjeść 50 hot-dogów w 10 minut? ("Sztuka błądzenia" R.Żak). Oto rady zawodnika. Czy mógłby dać je bez dziesiątek nieudanych prób?

Zawodnik trenował, tak długo, aż doszedł do ciekawych wniosków:

  1. Wygodniej się je, gdy hot dog jest przełamany na pół. Bonusem sytuacji są tez sprawniejsze ręce, które mogą szybciej przygotować kolejną porcję.
  2. Oddzielenie parówki od bułki sprawia, że parówki się szybciej połyka.
  3. Mokre bułki szybciej się połyka. Każdy zawodnik mógł popijać ile chce. Jedząc mokre bułki Takeru szybciej je połykał. Dodatkowo nie tracił czasu na popijanie.
  4. Zauważył, że szybciej mu się przełyka, gdy bułki namoczy w ciepłej wodzie. Mięśnie przełyku lepiej wtedy działają i bułka szybciej przesuwa się do żołądka.
  5. Do wody dodawał też olej. To jeszcze bardziej przyśpieszało połykanie.
  6. Sprawdził też tempo połykania. Testował różne opcje. Jadł wolniej na początku i szybciej na końcu. Próbował też utrzymywać równe tempo. Na zawodach zdecydował się jednak na wariant, który okazał się najszybszy: ostry początek i później wolniejsze tempo.
  7. Przed zawodami dobrze się wyspał.
  8. Ostatnim punktem była …. gimnastyka! Sprawdził, że ćwicząc na siłowni wzmacnia mięśnie brzucha i mięśnie wewnętrzne. Mięśnie te będą pomagać mu nie tylko w połykaniu ale również w zatrzymywaniu pokarmu w brzuchu.
5. Czas na podsumowanie i refleksje z zajęć. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz